Camera Mundo - Independent Film Festival - Edition Brasil

Camera Mundo Program thema's

kleur thema oranjeBrasil Pensa Cinema – Brazilië & Film

In Brazilië is het maken van een film weggelegd voor waaghalzen. Met een groot gebrek aan fondsen en sponsors, is de Braziliaanse filmwereld afhankelijk van publieke middelen, die op hun beurt, in geen geval de grote vraag kunnen dekken. Behalve de grote commerciële producties - die onverbiddelijk de regels van de gedramatiseerde film en televisie volgen - kan de meerderheid van de Braziliaanse films als “onafhankelijk”, “alternatief” of “marginaal” worden beschouwd, omdat ze niet zijn gebonden aan een commercieel project.

Voor filmmakers die geen toegang vinden tot de publieke middelen - en zelfs voor diegenen die dat wel lukken, gezien de karige vergoedingen die ze krijgen – blijven creativiteit en stoutmoedigheid over om op een ludieke manier het geldgebrek op te lossen. En als het produceren van een film al een uitdaging is, dan is de distributie ervan nog veel ingewikkelder. In de meeste gevallen is het vechten om een plekje op het grote scherm tussen alle internationale kassuccessen. Volgens de statistieken van het Nationale Distributiebureau voor Cinema (ANCINE), bezitten slechts 5% van de Braziliaanse steden bioscopen waar de voorstellingen van Hollywood producties niet overheersend zijn.
Dan is er het publiek. Het is niet overdreven als we zeggen dat menig Braziliaan alleen maar kan dromen van een donkere bioscoopzaal. Voor veel mensen is het contact met de audiovisuele wereld beperkt tot de melodramatische soapseries op televisie die een steriotype wereld tonen die ver af staat van de werkelijkheid.

Het is in deze context dat de onafhankelijke filmwereld zich ontwikkelt in Brazilië. Met de huidige digitale technologie, die het maken en verspreiden van beeldmateriaal heeft vergemakkelijkt, bloeit de Braziliaanse filmindustrie op. Elke dag zij verschijnen er films uit alle hoeken van het land, films die een heel ander Brazilië laten zien dan dat de gevestigde media doet voorkomen. Het zijn vaak korte, middellange en lange films, documentaires of ficties die aanzetten tot nadenken over uiteenlopende actuele onderwerpen in alle kleuren, achtergronden, culturen, gedachtes en accenten die Brazilië rijk is.

tekst door: Mônica Pupo

Leia em Português

BRASIL PENSA CINEMA

No Brasil, fazer cinema – e cultura de modo geral - é coisa para corajosos. Com a falta de patrocínio, o cinema brasileiro se faz a partir de recursos públicos, que, por sua vez, não dão conta de suprir a demanda. Exceto grandes superproduções – que invariavelmente seguem as regras da dramaturgia e da televisão -, a maioria dos filmes brasileiros pode ser considerada “independente”, “alternativa” ou “indie”, pois não está vinculada a nenhum projeto comercial.

Aos cineastas que não conseguem ter acesso aos recursos públicos – e mesmo àqueles que conseguem, tendo em vista as baixas remunerações - só resta abusar da criatividade e da ousadia para lidar com a falta de dinheiro. Mas, se produzir é um desafio, distribuir é ainda mais complicado, já que implica em disputar espaço nas telas com os blockbusters internacionais. Segundo estatística da Agência Nacional de Cinema (ANCINE), apenas 5% dos municípios brasileiros possuem salas de cinema, onde predomina a exibição de produções hollywoodianas.

Do outro lado está o público. Não é exagero dizer que muita gente no Brasil nem sequer sonha com o escurinho do cinema. Para muitas pessoas, o contato com o audiovisual está limitado às telenovelas e reality shows transmitidos pelas emissoras de tevê aberta, que simulam uma realidade pretensiosa e estereotipada.

É neste cenário que o cinema independente se desenvolve. Com a tecnologia digital, que facilitou a captação e a edição de imagens, o cinema brasileiro vive uma de suas fases mais prósperas. A cada dia surgem, vindos de todas as regiões do país, filmes que mostram um Brasil muito diferente daquele mostrado nas telenovelas – e por isso mais próximo da realidade. São curtas, médias e longas-metragens - documentais ou ficcionais - que propõem diferentes olhares sobre um país feito de muitas cores, etnias, sotaques e pensamentos.